Startend als CFO: een nieuwe rol

Nils De Bremaeker begon in januari 2022 als CFO bij WorxInvest, het moederbedrijf van SD-Worx. Naast SD-Worx investeert WorxInvest ook in andere bedrijven, waaronder recent het referentie-aandeelhouderschap in Gimv. “We zijn het nog aan het closen, maar het zal elk moment rond zijn,” legt Nils uit. In zijn functie houdt hij zich vooral bezig met cijfers, maar het gesprek toonde al snel dat zijn focus veel breder is dan dat.

Op de vraag hoe hij zichzelf zou omschrijven, antwoordt Nils met een glimlach: “Ik denk dat mensen mij omschrijven als redelijk spontaan, energiek en aanwezig. Ik ben ook wel actief en altijd in beweging.” Dat hij liever niet in extremen denkt, blijkt uit zijn filosofie over leiderschap: “Extreme zijn nooit goed. De waarheid zit meestal ergens op een schaal tussen de twee uitersten.”

Deze balans is ook zichtbaar in zijn benadering van sport. “Als je bijvoorbeeld alleen maar doelpunten wilt maken en de ploeg niet helpt met verdedigen, dan ben je geen volledige speler,” vertelt hij. Hij vindt dan ook ontzettend belangrijk om deel te zijn van het grotere geheel, zowel in het werk als daarbuiten.

Leidinggeven aan zeer ervaren mensen: eenvoud als sleutel

Nils beschrijft zichzelf als een startende leider, ook al heeft hij al jaren ervaring in de financiële sector, waaronder vijf jaar bij Deloitte. “Ik ben CFO vanaf januari 2022. Dat is een dikke twee jaar.” Toch heeft hij een duidelijke visie op hoe hij zijn rol invult, vooral als het gaat om het leiden van een team van ervaren professionals.

“Mijn voorganger Hector Vermeers, de vorige CFO, is hier nog steeds aanwezig als een soort klankbord voor mij,” vertelt Nils. Deze steun, gecombineerd met een ervaren team dat zelfstandig werkt, maakt zijn werk eenvoudiger: “Zij kennen het bedrijf al jaren en weten hoe ze hun job moeten doen. Dat maakt het voor mij redelijk eenvoudig.”

Voor veel leiders zou het een uitdaging zijn om mensen met meer ervaring aan te sturen, maar Nils ziet het anders: “Het is niet zo dat ik hen moet vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Ik moet hen vooral de zelfstandigheid geven en de eindverantwoordelijkheid dragen.”

Ons gesprek ging verder over de vraag hoe hij omgaat met respect binnen zijn team. “Wat ik probeer te doen, is altijd op een constructieve basis hun mening vragen en mijn dossiers goed kennen. Wekelijks heb ik een one-to-one waarin we elkaar bijpraten. Zo zorg ik ervoor dat ik weet waar ze mee bezig zijn, en dat wordt gewaardeerd.”

Simplicity is the ultimate sophistication

Een van de thema’s die steeds terugkomt in het gesprek is eenvoud. Nils haalt een quote aan van zijn mentor Hector: “Simplicity is the ultimate sophistication.” Deze wijsheid heeft hij altijd in gedachten bij het nemen van beslissingen. “Je moet dingen niet onnodig complex maken. Probeer zaken zo eenvoudig mogelijk te houden, maar niet eenvoudiger dan nodig,” legt hij uit, verwijzend naar een uitspraak van Einstein.

Dit geldt niet alleen voor zijn aanpak in leiderschap, maar ook in zijn manier van kijken naar investeringen. “Bij WorxInvest proberen we ons te focussen op wat we kunnen controleren. De rest is achtergrondgeluid waar je je niet te veel door moet laten afleiden.”

Nils verwees naar een andere inspiratiebron: het sportteam van Jumbo-Visma. “Bij Jumbo-Visma spreken ze vaak over ‘Control the controllables’. Focus je op de dingen die je kunt beïnvloeden. De rest moet je loslaten.”

Een levensles van juf Lucienne

Naast zijn professionele mentors, is er nog iemand die een blijvende indruk op Nils heeft achtergelaten: zijn juf uit het derde leerjaar, juf Lucienne. Haar wijze woorden zijn hem altijd bijgebleven: “Moeilijk gaat ook, het duurt alleen een beetje langer.” Deze uitspraak heeft Nils vaak geholpen om door te zetten wanneer het even tegenzat. “Als het moeilijk gaat, denk ik vaak terug aan die woorden van juf Lucienne,” vertelt hij. Het is een simpele les, maar eentje die hij nog steeds toepast, zowel in zijn werk als in zijn privéleven.

Deze uitspraak sluit perfect aan bij de manier waarop Nils naar uitdagingen kijkt. Moeilijkheden zijn er om overwonnen te worden, ook al vraagt het soms wat meer tijd.

Onverwachte omwegen

Nils’ pad naar de wereld van finance was allesbehalve een rechte lijn. Hoewel hij uiteindelijk terechtkwam in een sector waar cijfers centraal staan, begon zijn weg op een heel andere plek. “Ik heb eerst communicatiewetenschappen gestudeerd, omdat mijn grootvader, mijn grootvader zaliger, altijd wilde dat ik Chinees leerde,” vertelt Nils. Ondanks dat het CLB hem eerder richting wiskunde had geadviseerd, koos hij voor talen. Achteraf gezien, erkent hij dat deze omweg hem belangrijke inzichten heeft opgeleverd. “Als ik die detour niet had gemaakt, had ik bepaalde dingen niet geleerd en die ervaringen hebben me gevormd tot wie ik nu ben.”

De overstap naar finance kwam uiteindelijk toch, maar dat betekende niet dat het makkelijk was. Nils moest harder werken dan zijn collega’s toen hij bij Deloitte begon, vanwege zijn beperkte economische achtergrond. “Die inhaalbeweging heeft me sterker gemaakt,” zegt hij met overtuiging. Daarnaast blikt hij terug op inspirerende momenten, zoals zijn tijd bij Bongo onder leiding van Ruud Tiebos. “Dat was eigenlijk ook wel inspirerend voor mij, om met de Ruud samen te werken.” De beslissing om naar Deloitte te gaan was moeilijk. Heel open besprak hij met Ruud of hij zou starten bij Deloitte of bij Bongo zou blijven. “Je moet doet doen als je denkt dat je dat moet doen, alles komt goed, Nils” zei Ruud hem toen. “Die woorden heb ik wel altijd meegenomen”.

Een ander belangrijk moment was de keuze om van Deloitte naar SD-Worx over te stappen. “Ik deed audit heel graag en was ook heel graag bij Deloitte. Het was een moeilijke beslissing om die stap te zetten. Achteraf ben ik blij dat ik die toch heb gemaakt,” zegt hij verwijzend naar het klassieke ‘huisje-tuintje-boompje’-scenario. “want ik was heel hard aan het werken.”

Een ander onverwacht kantelpunt in zijn leven was de scheiding van zijn toenmalig-partner. “Dat heeft me echt doen beseffen hoe relatief dingen zijn,” vertelt hij openhartig. “Dat was voor mij echt een reality check op dat moment.”

Two types of forecasters

Als CFO is Nils zich bewust van de onzekerheid die bij strategische beslissingen komt kijken. Eén van de uitspraken die hem daarbij inspireert, komt van de bekende econoom John Kenneth Galbraith: “There are two types of forecasters: those who don’t know and those who don’t know they don’t know.” Nils voegt hieraan toe: “Ik probeer in de tweede categorie te zitten.”

Voor Nils betekent dit dat hij strategische beslissingen neemt met de kennis die op dat moment beschikbaar is, maar dat hij altijd rekening houdt met het feit dat de toekomst onzeker blijft. “Er zijn te veel onbekende parameters,” legt hij uit. “We maken businessplannen voor vijf jaar, maar we moeten altijd voortschrijdend inzicht toepassen. De wereld verandert snel, en technologische en geopolitieke trends zorgen voor veel onzekerheid.”

Deze manier van denken stelt Nils in staat om flexibel te blijven in zijn leiderschap. Hij erkent dat niemand de toekomst volledig kan voorspellen, maar dat het belangrijk is om altijd open te blijven staan voor nieuwe inzichten en veranderingen in de markt. “Het is cruciaal om te blijven leren en te reflecteren, zodat we als organisatie kunnen anticiperen op wat er gaat komen.”

The war for talent

Een van de meest urgente kwesties waarmee leiders vandaag te maken hebben, volgens Nils, is de zogenaamde war for talent. Hij ziet deze uitdaging als een gevolg van demografische verschuivingen, met name het vertrek van de babyboomer-generatie uit de arbeidsmarkt. “We zitten met een generatie die op pensioen gaat,” legt hij uit, “en de aanvulling van nieuwe talenten is waarschijnlijk minder groot in hoeveelheid dan degenen waarvan we nu afscheid nemen.”

Maar het gaat niet alleen om aantallen. Deze nieuwe generatie, legt Nils uit, is zich veel meer bewust van hun waarde op de arbeidsmarkt. “Ze weten dat ze gegeerd zijn,” zegt hij. “Daarom moet je ze een doel kunnen geven.” Voor jonge werknemers is het niet genoeg om alleen een goed salaris te krijgen; ze willen weten waarom ze doen wat ze doen. “Geld is één ding,” merkt hij op, “maar het grotere doel van de organisatie is nu belangrijker dan ooit.”

De opkomst van thuiswerken maakt deze uitdaging nog complexer. “Met thuiswerken is de binding met het bedrijf minder vanzelfsprekend,” zegt Nils. “Daarom is het belangrijk dat werknemers niet alleen weten wat ze doen, maar ook waarom ze het doen. Het doel van de organisatie moet helder zijn.”

Zelf ervaart Nils deze uitdaging ook binnen WorxInvest. “Ja, ik denk dat dat zeker een uitdaging is,” geeft hij toe. WorxInvest heeft geen eenvoudige business: het bedrijf investeert in verschillende sectoren, wat het soms moeilijk maakt om duidelijk uit te leggen waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. “Wij zitten op een ex-com of een raad van bestuur waar we tot in detail alles bespreken,” vertelt hij. “Maar er zijn bepaalde dingen die in mijn hoofd vanzelfsprekend zijn, die ik nooit deftig heb uitgelegd naar onder toe.” Die vertaalslag maken, is dus zeker een uitdaging.

Nils wil er dus voor zorgen dat de mensen op de werkvloer niet alleen weten wat de beslissingen zijn, maar ook waarom die beslissingen genomen worden. Dit vereist duidelijkheid en transparantie in de communicatie, iets waar hij voortdurend aan werkt.

Wat is vanzelfsprekend? Een reflectie op empathie en ambitie

Tijdens het gesprek vroeg ik Nils wat hij als vanzelfsprekend beschouwt in zijn rol als leider en waarvan hij vindt dat er in het bedrijfsleven misschien meer aandacht voor zou mogen zijn. Alvorens ze te beantwoorden, stelde hij me die vraag terug, waarop ik uitlegde dat ik altijd nieuwsgierig probeer te zijn en situaties vanuit verschillende perspectieven wil begrijpen voordat ik beslissingen neem. Ik vertelde dat ik al vaak heb gezien hoe leiders vaak heel sterk vanuit hun eigen wereldbeeld beslissingen nemen, zonder eerst beroep te doen op hun nieuwsgierigheid en te bevragen hoe een situatie voor de ander is. Waardoor vaak de relevantste keuzes over het hoofd worden gezien of de belangrijkste besluiten net niet worden genomen.

Nils herkende dit, maar merkte op dat empathisch vermogen niet voor iedereen vanzelfsprekend is. “Empathie is iets waar we soms te weinig bij stilstaan,” zei hij. Hij erkende dat het ook een belangrijk aandachtspunt voor hem is.

Daarnaast deelde Nils dat hij ambitie vaak vanzelfsprekend vindt. “Ik denk dat er ook mensen zijn die hun job goed doen, maar niet de ambitie hebben om verder te denken of extra stappen te zetten. Dat is ook goed,” voegde hij eraan toe. “Maar als leider moet je daar wel rekening mee houden.”

Dankbaarheid en inspiratie

Wanneer ik Nils vroeg wie hij in zijn leven dankbaar is, kwam zijn moeder onmiddellijk naar voren. “Mijn moeder heeft haar hele leven opzijgezet voor haar zonen. Zonder haar zou ik nooit geworden zijn wie ik nu ben,” zegt hij met hoorbare emotie in zijn stem. Hij vertelt verder over de eigenschappen die hij van haar heeft overgenomen, vooral het vermogen om niet op te geven. “Ik was altijd de onhandigste van de broers, degene die het langzaamst leerde fietsen of lopen. Maar ik bleef vallen en opstaan, totdat ik het kon. Dat doorzettingsvermogen heb ik echt van haar.”

Nils beschrijft zijn moeder als iemand met een onverwoestbare werkspirit, iemand die zelfs werkte wanneer ze bijna ziek was. “Misschien was dat wel een beetje extreem,” geeft hij toe met een glimlach, “maar ze leerde ons om niet te snel op te geven en niet te gemakkelijk te zijn voor onszelf. Dat is iets wat ik altijd met me meedraag.”

Naast zijn moeder noemt Nils ook enkele belangrijke mentoren in zijn professionele leven, zoals Ruud Tiebos bij Bongo en Hector Vermeers bij SD-Worx. Deze mensen hebben een blijvende impact op zijn carrière gehad, en hij is hen oprecht dankbaar voor de lessen die ze hem hebben geleerd.

Groei met duidelijke missie en daaraan bijdragen

Wanneer ik Nils vroeg naar zijn toekomstvisie en wat hij hoopt te bereiken, reageerde hij met bescheiden vastberadenheid. “Ik doe wat ik nu doe eigenlijk wel heel graag,” begint hij. WorxInvest, een initiatief dat in januari 2022 officieel van start ging, ligt hem nauw aan het hart. Nils was erbij vanaf het begin en ziet het als een belangrijk deel van zijn professionele nalatenschap.

Hij blikt vooruit op de toekomst, beseffend dat niets zeker is, maar met een duidelijk doel voor ogen. “Ik hoop dat ik op een bepaald moment kan terugkijken en dat WorxInvest dan een nog sterkere groep is, die binnen dezelfde principes van groei en welvaart in België en de omliggende landen opereert. Dat we de juiste investeringen hebben gedaan die bijdragen aan de Belgische verankering.” Zijn ambitie is helder: een speler neerzetten die een blijvende impact heeft. “Ik denk dat dat hetgeen is dat moet blijven plakken als ik ooit stop. WorxInvest zou me veel voldoening geven aan het einde van mijn carrière. Het gaat erom iets neer te zetten dat er toe doet,” benadrukt hij.

Leven met de glimlach

Ik stelde hem de vraag “Hoe zou je graag herinnerd worden? Wat hoop je dat ze over je zeggen op je begrafenis?” Hij kiest voor eenvoud en positiviteit. “Ik zou vooral niet willen dat de mensen te triestig zijn,” zegt hij met een glimlach. In plaats van een sombere sfeer, hoopt hij dat mensen terugkijken op zijn leven en zeggen: “Hij heeft een goed leven gehad. De Nils zou niet willen dat iedereen hier slecht gezind is. Kom we gaan iets leuks doen.”

Inspiratie uit de topsport: op zoek naar marginal gains

Als Nils nadenkt over wie hij graag zou ontmoeten voor een inspirerend gesprek, komt hij uiteindelijk uit bij Richard Plugge of Merijn Zeeman van team Visma. “Ik vind het fascinerend hoe zij erin slagen om een top-performance-cultuur te creëren bij hun wielerploeg, ondanks dat ze niet het grootste budget hebben,” vertelt Nils. Wat hem vooral inspireert, is hun voortdurende zoektocht naar marginal gains – die kleine, maar essentiële verbeteringen die ervoor zorgen dat ze de beste blijven. “Ze blijven innoveren en telkens die kleine winstpunten vinden, en dat vind ik enorm boeiend.”

Deze filosofie van constante verbetering en innovatie resoneert sterk met Nils, vooral in zijn rol bij WorxInvest. “Innoveren betekent dat je soms de tijd moet nemen om even weg te stappen van de dagelijkse deadlines en te reflecteren,” legt hij uit. Voor Nils is het essentieel om stil te staan bij hoe nieuwe technologieën, zoals generatieve AI, efficiëntiewinsten kunnen opleveren, zowel binnen de finance-omgeving als bij de participaties van WorxInvest. “Je moet jezelf de tijd gunnen om te leren, nieuwe inzichten op te doen en met anderen in gesprek te gaan. Niemand heeft de waarheid in pacht.”

We concluderen dat innovatie vaak moed vraagt. “We moeten soms destructief omgaan met hoe we nu in dingen staan en durven het op een hele andere manier te doen,” zegt hij. Ik deelde over recent bericht dat ik op LinkedIn had gezien. Het ging over hoe we niet noodzakelijk met een generatiekloof te maken hebben, maar eerder met een innovatiekloof. Dit idee bracht een nieuwe dimensie aan ons gesprek. Nils herkende de uitdaging van werken met verschillende generaties, maar was het er volledig mee eens dat dit vooral een uitnodiging is om innovatief te denken. “Ja, dat klopt,” concludeert hij. Als leider gaat het erom mogelijkheden te zien waar anderen obstakels zien, en dat vraagt durf en een frisse blik op wat er mogelijk is.

Lessen uit de cockpit en de keuken

Tijdens ons gesprek deelde Nils enkele inzichten die hij heeft opgedaan uit boeken en documentaires die hem recent hebben geïnspireerd. Een van de documentaires die een blijvende indruk op hem maakte, was The Case Against Boeing, die hij op Netflix zag. “Het toonde aan hoe een marktleider, ooit gezien als de meest betrouwbare partner in de luchtvaartindustrie, door kortetermijnwinstbejag essentiële kwaliteitscontroles verwaarloosde, met dodelijke rampen als gevolg,” vertelt Nils. Hij vond het een fascinerend en tegelijkertijd verontrustend voorbeeld van hoe bedrijven die enkel focussen op kortetermijnwinst hun lange termijndoelen en duurzaamheid op het spel kunnen zetten. Vanuit een managementperspectief was het voor hem een belangrijke les: “Je moet altijd duurzaam blijven denken, in het belang van alle stakeholders.”

Naast deze documentaire noemt Nils ook het boek Think Again, waarin het belang van het voortdurend in vraag stellen van bestaande wijsheid centraal staat. “Het boek gaat over het voortschrijdend inzicht, over hoe je als leider altijd open moet blijven staan voor nieuwe perspectieven,” legt hij uit. Dit idee van het voortdurend uitdagen van je eigen aannames sluit nauw aan bij de manier waarop hij leidinggeeft.

Tijdens het gesprek bracht ik een metafoor ter sprake die vaak in managementteams wordt gebruikt: het verhaal van de worst in de pan. Dit eenvoudige verhaal illustreert hoe we soms vast blijven zitten in gewoonten en denkpatronen, simpelweg omdat het zo altijd is gedaan. Voor Nils resoneerde dit met zijn kijk op innovatie. “We moeten ons niet laten vastzetten door het verleden, vooral als het gaat om innovatie,” benadrukt hij. Hij ziet dit duidelijk terugkomen in de huidige discussie rond Generatieve AI: “Er zullen winnaars en verliezers zijn. Zonder innovatie riskeren we een wereld van grote monopolies. Daarom is het cruciaal dat innovatie gestimuleerd blijft worden, ook door de overheid.”

De wijsheid van de stieren: een metafoor voor strategie

Nils gebruikt regelmatig metaforen in zijn werk om complexe beslissingen eenvoudig en begrijpelijk te maken. Een metafoor die hem recentelijk goed van pas kwam, was die van vier stieren in een dal. Toen WorxInvest net begon en de vraag opkwam of ze nieuwe advertenties moesten inzetten voor hun website, dacht Nils terug aan deze metafoor. “Wij zijn een investeringsfirma, geen B2C-bedrijf. Onze aanpak moest anders,” legt hij uit.

Deze metafoor, eerder zelfs een soort grap, gaat over vier stieren – een van twintig, een van dertig, een van veertig en een van vijftig jaar oud – die door een prairie lopen en beneden in een dal een groep jonge koeien zien grazen. De jongste stier stelt voor om snel naar beneden te rennen en er meteen een paar te pakken. De oudere stieren kiezen voor een kalmere aanpak, waarbij de stier van veertig voorstelt om gewoon te loeien, zodat de koeien vanzelf naar hen toe komen.

Dit was precies hoe Nils de strategie van WorxInvest zag. “Wij moeten net als de stier van veertig zijn. De mensen moeten weten dat we er zijn, maar ze moeten zelf naar ons komen,” zegt hij. In plaats van actief te jagen op deals, vertrouwt hij erop dat de reputatie van WorxInvest en hun strategische aankopen, zoals die van Gimv en de deal met CVC, bedrijven vanzelf naar hen zal trekken.

Deze metafoor helpt Nils om duidelijk te maken dat een geduldige, strategische aanpak vaak effectiever kan zijn dan direct actie ondernemen, vooral in een B2B-context waar relaties en reputatie een cruciale rol spelen.

Magnetisch leiderschap: aantrekken wat bij je past en afstoten wat niet matcht

Daar zag ik een mooie brug voor mijn concept; magnetisch leiderschap, een term die ik gebruik in mijn boek en die perfect aansluit bij de metafoor van Nils over de stier van veertig. “Magnetisch leiderschap gaat over aantrekken,” legde ik uit. Het draait om geloven dat je niet voortdurend moet trekken en sleuren om mensen naar je toe te krijgen. In plaats daarvan is het belangrijk om je plek in te nemen en zo de juiste mensen en partners aan te trekken. Tegelijkertijd gaat magnetisme ook over bewust afstoten. “Ons bedrijf of mijn team is niet voor iedereen,” legde ik uit, en dat moeten mensen van tevoren kunnen aanvoelen.

Nils herkende zich meteen in dit concept. “Dat is exact wat ik bedoelde met de mop van de stier,” reageerde hij. Voor hem gaat magnetisch leiderschap vooral om het geven van betekenis en het uitleggen van het einddoel. “Als mensen begrijpen waarom ze bepaalde taken moeten uitvoeren en ze zien de visie en strategie erachter, dan wordt het meer dan gewoon werk. Dan gaan ze ook sneller een extra stap zetten, omdat ze begrijpen waar we naartoe willen.”

Hij benadrukt dat dit niet alleen over het werk zelf gaat, maar ook over het grotere geheel zien. “Als men het grote geheel begrijpt en zich daarin kan terugvinden, dan geeft dat betekenis. Maar als de visie niet aansluit bij hun persoonlijkheid of waarden, dan wordt het moeilijker om betrokken te blijven,” legt hij uit. Voor Nils is het belangrijk dat medewerkers begrijpen waarom groei noodzakelijk is, bijvoorbeeld om als bedrijf innovatief te blijven en niet door grotere spelers uit de markt te worden gedrukt. Het gaat om het creëren van een context waarin iedereen het grotere doel ziet en daarin zijn eigen rol begrijpt.

WorxInvest en de kracht van positionering

Toen ik het gesprek met Nils afrondde, stelde hij me een interessante vraag terug: “Wat zou jouw aanbeveling zijn voor mij of voor WorxInvest, op basis van wat ik heb gedeeld?” Hij was benieuwd naar mijn kijk op hun positionering en leiderschap. Het eerste wat bij mij opkwam, was de kracht van duidelijkheid in hun boodschap. “Ik werd tijdens ons gesprek heel blij van jouw manier van kijken naar: ‘We zijn niet voor iedereen.’ Die focus op het naar buiten brengen van jullie verhaal, zodat jullie aantrekkelijk zijn voor de juiste partners en bedrijven, is ontzettend belangrijk.”

Nils vertelde dat WorxInvest zich positioneert als een gevestigde speler met een duidelijke aftakking van wat al bestond. Hoewel ze een sterke basis hebben, staat er tegelijkertijd een nieuw verhaal in de steigers. “Het is essentieel om die plek volledig te claimen,” zei ik, “en duidelijk te maken waar WorxInvest voor staat en wat jullie willen betekenen in de sector.”

Voor onze opname startte, kwam ook het beeld van het Brouwershuis naar voren, een monumentaal bouwwerk uit 1554 dat net naast WorxInvest ligt aan de Antwerpse Brouwersvliet. Lange tijd stond het pand leeg en kreeg het nauwelijks onderhoud of aandacht, ondanks de betekenis die het ooit had als belangrijk monument. Gelukkig heeft het in recente jaren weer de nodige erkenning gekregen en wordt het nu gerenoveerd om zijn plaats in het erfgoed van Antwerpen te herwinnen.

WorxInvest heeft dan wel geen plaats te herwinnen, wel hebben ze het, net zoals het Brouwershuis na de restauratie, ten volle in te nemen vanuit hun relevantie. “Ga aandacht geven aan de betekenis die je hebt voor de wereld rond je organisatie en voor de bedrijven waarmee je wilt samenwerken. Werk vanuit dat oogpunt om je plek in de sector te versterken en je impact te vergroten.”


Take-aways

  1. De rol van een leider is om onderdeel te zijn van het grotere geheel en niet alleen gefocust te zijn op individuele prestaties
  2. Vooruitkijken in strategie vereist acceptatie van onzekerheid en flexibiliteit
  3. Het werken met verschillende generaties is niet noodzakelijk een generatiekloof, maar eerder een kans om innovatief te denken
  4. Als medewerkers het grotere geheel en de visie van de organisatie begrijpen, zijn ze meer betrokken en geneigd extra stappen te zetten
  5. Innovatie vereist de moed om destructief te denken en bestaande werkwijzen los te laten


Quotes

  1. “Extreme zijn nooit goed. De waarheid zit meestal ergens op een schaal tussen de twee uitersten.”
  2. “Als je alleen maar doelpunten wilt maken en de ploeg niet helpt met verdedigen, dan ben je geen volledige speler.”
  3. “Simplicity is the ultimate sophistication.”
  4. “Probeer zaken zo eenvoudig mogelijk te houden, maar niet eenvoudiger dan nodig.”
  5. “Focus je op de dingen die je kunt beïnvloeden. De rest moet je loslaten.”
  6. “Moeilijk gaat ook, het duurt alleen een beetje langer.”
  7. “Er zijn twee soorten voorspellers: degenen die het niet weten en degenen die niet weten dat ze het niet weten.”
  8. “We moeten altijd voortschrijdend inzicht toepassen. De wereld verandert snel.”
  9. “Je moet jonge werknemers een doel kunnen geven, want geld is slechts één aspect.”
  10. “Empathie is iets waar we soms te weinig bij stilstaan.”


Beluister het interview: